OD - Operasjon Dagsverk 2024

Et felt med trær i bakgrunnen

I år viser vi solidaritet for bønder i Guatamala som er særlig hardt rammet av klimaendringer.

Mat er vårt mest grunnleggende behov, og uten mat, stopper alt. For unge bønder i Guatemala er mat også en stor del av hvem de er som mennesker. Den er tett knyttet til deres identitet og tradisjoner, men også helt nødvendig for å kunne leve. Guatemala er et av landene i verden som blir hardest rammet av klimaendringer. Unge bønder tar de største konsekvensene, selv om de ikke har forårsaket dem. Det er urettferdig! Med klimatilpasset jordbruk kjemper ungdom en målrettet kamp for å sikre nok mat. Slik ender sult med vår generasjon – en bit av gangen. Sjekk mer her!

Operasjon Dagsverk er Norges største solidaritetsaksjon av, med og for ungdom.

Støtt OD torsdag 31. oktober! Prøv å finne deg et arbeid denne dagen, enten du samler inn penger ved salg, har en jobb, eller gjør et stykke arbeid hjemme. Dette til støtte i kampen for å sikre verdens matbehov.

Å finne en jobb

På OD-dagen jobber titusenvis av ungdom. Slik gjør vi livet til titusenvis av ungdommer litt bedre. Ved å jobbe på OD-dagen støtter du årets OD-prosjekt av, med og for ungdom.

Vær kreativ, eller gjør noe enkelt. Jobb alene, eller lag et opplegg med kompisene, klassen eller hele skolen. Noen jobber i butikk, lager en kleesbyttedag, noen selger boller, rydder og hjelper til. OD-dagen kan være gøy - dersom du og venner er litt kreative! Kanskje har også foreldre noen forslag.

Les her om hvordan du går fram med jobb.