Elever i samfunnsøkoniomi 1 ved skolen har utforsket i hvilken grad det norske næringslivet er kommet i det grønne skiftet, og reflektert over Norges olje- og gassdilemma sammen med miljøaktivister.
– Når aktører med forskjellige kompetanser og interesser samler seg om å løse komplekse problemer, brytes de tradisjonelle institusjonelle grensene som normalt hindrer deling av kunnskap. Resultatet er at alle deltakere utvikler mer tverrfaglige perspektiver. Slik utvides muligheter for omstilling i samfunnet, sier fskoleforsker Alfredo Jornet, som har fulgt og utviklet prosjektet sammen med skolens lærere i samfunnsøkonomi.
Elevne blir på denne måten aktive aktører i viktige samfunnsutfordringer. elevenes stemme blir viktig. Samtidig får elevne en genuin innsikt og forståelse for de viktige samfunnsutfordringene samfunnet står i når det ghjelder bærekraftig utvikgling.
Her er prosjektet presentert i Forskning.no.